De eerste week New Zealand op het Noordereiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Emile Ad - WaarBenJij.nu De eerste week New Zealand op het Noordereiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Emile Ad - WaarBenJij.nu

De eerste week New Zealand op het Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Emile

22 December 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Vrijdag 14 dec: Na een korte nacht in het hotel checken we uit en worden we even later opgehaald door het busje van Apollo om ons naar onze camper te brengen. Hier zijn de mensen weer erg vriendelijk, dus Apollo stijgt weer in onze waardering. Na de papierwinkel en een korte introductie kunnen we op pad met onze Euro Tourer, een echte 2-persoons camper, nog geen jaar oud. Ziet er allemaal heel goed en luxe uit en een groot bed zowel in lengte als in breedte. Na de boodschappen te hebben ingeslagen rijden we naar de noordkant van Auckland naar Auckland North Shores Holiday and Caravan Park. Hier ziet alles er prima uit en we gaan hier 3 nachten blijven omdat we ook 2 dagen willen doorbrengen in Auckland. De rest van de dag besteden we aan inruimen en lekker uitrusten.

Zaterdag 15 dec: Auckland: Stad op de vulkanen. Het is maar 25 minuten met de bus om in hartje stad te komen. Tijdens de rit is de skyline van de stad al goed te bewonderen. Eerst naar de 328 meter hoge Skytower om op grote hoogte van het mooie uitzicht over de stad en omgeving te genieten. Vervolgens nemen we de bus naar Mount Eden. De bus zet ons af bij het park en na een stevige klim bereiken we de top van deze vulkaankegel op 196 meter hoogte (je kunt ook een andere route nemen die over trappen loopt, maar dat is zo mogelijk nog heftiger). Ook hier weer mooi uitzicht, mede door het aangename weer. Vanaf de top volgen we de coast to coast wandeltrack en gaan we over de trappen richting Wintergardens (tropische kassen, veel orchideeën)) en museum. Voor een bezoek aan het museum hebben we volgens de Nederlandse hostess te weinig tijd (doen we later in Wellington) en we vervolgen de route naar de haven waar we de ferry naar Devonport nemen tegenover Auckland op een schiereiland. Ook hier weer een vulkaantop: Mount Victoria die we uiteraard ook beklimmen, van hier uit mooi uitzicht op Auckland. Lekker gegeten daar en weer terug. In Auckland halen we tickets voor morgen voor The Hobbit die hier deze week in première is gegaan, er blijkt een kerstmarkt te zijn met vanavond Keltische muziek, we genieten nog enige tijd van de band en de Auckland Piperband en dan terug naar de camping waar we om 23:10 weer aanbelanden en vermoeid maar voldaan het bed in duiken.

Zondag 16 dec: 2e dag Auckland. We nemen de ferry naar Rangitoto Island, je raad het nooit: ook weer een vulkaan die we gaan beklimmen. Wel genoeg water en proviand meenemen want op dit eiland is niets te koop. We nemen de Maintrack to Summit een stevige klim van ongeveer een uur brengt ons naar de top. En bovenop uieraard weer genieten van het uitzicht want het is ook nog steeds mooi weer. Op de terugweg nog even een uitstap naar de Lava Coves, eerlijk gezegd was de klauterpartij over de rotsen om er te komen spectaculairder dan de coves. Terug naar de stad en dan wordt het tijd om naar The Hobbit te gaan (in 3d). Mooie film, wij houden wel van dit genre. Morgen op pad naar het hoge noorden.

Maandag 17 dec: Onze bedoeling was naar Paihia te gaan om vandaar uit een tour naar Cape Reinga te maken maar het gaat zo vlot dat we verder komen. Onderweg een uitstapje naar One Tree Point op de toeristische route voor de lunch en we gaan door naar Houhora Beach Head ( boven Kaitaia) over een kronkelige weg door de bergen en een kloof, een mooie weg om te rijden. We boeken 2 nachten hier omdat we morgen de tour naar Cape Reinga gaan maken. De rest van de dag genieten we van ons fraaie plekje aan de baai van Houhora Head.

Dinsdag 18 dec: Cape Reinga, in de ochtend regent het, maar geleidelijk aan wordt het beter. De dame van de receptie brengt ons over een weg van 10km door het bos naar het strand waar de bus ons op zal pikken. We gaan over de ninety mile Beach, ook hier een snelweg over het strand naar het noorden, met een fotostop onderweg tot Te Paki, waar we het strand via een rivier verlaten omdat je dan alleen verder te voet over het strand kunt. En stop bij de Sand Dunes waar je kunt sleerijden vanaf de duintoppen, neem dan wel extra kleren mee, want alles zit dan onder het zand, ook je mond. Door naar Cape Reinga, het noordelijkste punt van New Zealand (bijna, de Nort Cape is nog iets noordelijker). Bij Cape Reinga verlaten volgens de Maori de geesten van de overledenen het land op hun reis in de eeuwigheid. Cape Reinga ligt gedeeltelijk in de mist en dat past wel bij deze mythe. Het weer wisselt sterk zodat er ook momenten zijn met goed uitzicht. Een aanrader. Op de terugweg stoppen we voor de lunch bij Tapotupotu Bay, via een steile onverharde kronkelweg naar beneden maar een mooi plekje voor deze lunch. Vervolgens naar Rarawa Beach, met ook hier het fijne witte zand wat we ook in Whitsunday aantroffen. De volgende stop is Houhora Beach Head en daar verlaten wij de bus weer omdat dit ook onze campingstek is. Om 16 uur terug, hadden we eigenlijk nog naar Paihia kunnen gaan maar dat doen we morgen en we genieten nu nog even op het strand voor onze camper na van deze mooie dag.

Woensdag 19 dec: Naar Paihia voor de boottocht in de Bay of Islands. We kunnen de halve dag tocht boeken voor 13:30 vanuit Russel en krijgen tevens een ticket voor de ferry naar Russel. Na een nacht van regen is het weer nu aan het opknappen en het wordt zelfs helemaal zonnig. De boottocht vaart langs de diverse eilanden in de baai en al snel worden we vergezeld door een grote school dolfijnen, wat een prachtige en leuke ervaring. Via een mooie tocht langs eilanden en baaien komen we bij de Hole in the Rock. Door dit gat kun je bij rustige zee doorheen varen. De schipper probeert het een paar keer maar het risico blijkt toch te groot dus voor ons is het helaas er langs varen. We leggen aan in een mooie baai waar we kunnen zwemmen, wandelen of gewoon lekker op een terrasje zitten, wij houden het bij pootje baden. Terug in Paihia even smullen van fish&chips en dan door naar onze camping Twin Pines Tourist Parks pal aan de Haruru Falls. We blijken de enige gast te zijn, terwijl het echt een mooie camping is. Onze plek die we kiezen heeft direct uitzicht op de waterval. De camping heeft privécabines voor toilet en douche dus wat wil je nog meer.

Donderdag 20 dec: Naar Coromandel Peninsula. We willen als het lukt naar Hot Water Beach, een redelijk lange tocht van ca 470km. Het eerste deel verloopt spoedig, Auckland passage is een eitje via de 4-baans snelwegen en al vrij snel zijn we bij het begin van Coromandel Peninsula. Daar begint een mooie maar zeer bochtige en smalle weg langs de kust tot Coromandel Town, geen weg voor zwakke zenuwen. Wij genieten ervan, alleen kun je daar niet echt opschieten. Vanaf Coromandel steken we het schiereiland over via een zo mogelijk nog meer kronkelende en steile weg door bergachtig gebied met bossen, geleidelijk overgaand in een mooi heuvellandschap. Toch zijn we mooi vroeg in Hot Water Beach en gaan daar naar de gelijknamige Top10 camping, pal aan de Beach gelegen waar je je eigen hot tube kunt graven. Eb is om 19:30 zodat we daar van 17-20 uur de tijd voor hebben. Wat een belevenis, je gaat in een kuil op het strand zitten (of graaft er een) en binnen een mum van tijd zit je in een heet water bad, sommige plekken zijn zo heet dat je dat niet eens kunt hebben. We genieten daar van tot het donker begint te worden en gaan dan terug om het zand van ons af te spoelen. De avond besteden we aan de kerstversiering in onze camper, niet zo uitbundig maar we hangen toch hier en daar wat sterren op.

Vrijdag 21 dec: In de avond geprobeerd te boeken voor de ferry van Wellington naar Picton op 28 dec maar dat was schrikken: alles vol, niets te boeken. In de morgen maar direct gebeld en dan blijkt het mee te vallen, we kunnen op 28 dec om 14:30 mee. Weer op pad, we willen naar Matamata naar de Hobbitson. Eerst nog even naar Cathedral Cove: een rots in zee waar je met eb doorheen kunt lopen. Wel een flinke wandeling vanaf de parkeerplaats van zo’n 35 minuten maar wel de moeite waard. Om 13:30 zijn we in Matamata en we kunnen met de tour van 14 uur mee. Zo’n 2,5 uur lopen we door de vallei van de Hobbits waar de films zijn opgenomen (in 2011 The Hobbit en daarvoor de trilogie van The Lord of the Rings). Wel commercieel maar toch ook leuk om dat te zien, zeker als je net de première van The Hobbit hebt gehad. We installeren ons op Opal Hotsprings &caravanPark en genieten nog even van de hotspringsbaden van 30, 37 en 39 graden. Het was weer een mooie dag, wel wat regen af en toe maar op de momenten dat we het nodig hadden was het droog.
We hopen dat jullie genoten hebben van ons eerste verhaal uit Kiwiland en van de foto’s.

Wij gaan ons opmaken voor onze kerst in Tongarino en wensen jullie allemaal hele mooie, fijne Kerstdagen toe in Nederland

Tot de volgende keer,
Ad en Emile

• 22 December 2012 - 08:17

Ingrid En Arthur :

Hallo Ad en Emile,
    Ingrid en ik wensen jullie een fijne kerstdagen toe en een goed uiteinde. Zoals jullie hebben gemerkt bestaan wel nog steeds en zijn we niet vergaan op de 21ste. Rare jongens die Maja, s. Maar anyway, enjoy en nog heel veel plezier in kiwiland.
    Groeten Ingrid en Arthur

• 22 December 2012 - 08:59

Anke:

De verhalen beginnen herkenbaar te worden, hoewel jullie toch wel een hele andere route volgen! Klinkt wel heel mooi dat noorden. Maar slaan jullie Rotorua nu over?
    Hele fijne kerstdagen alvast; jullie zitten dan op een mooi plekje om die te vieren.
    Liefs Anke

• 22 December 2012 - 19:48

Peggy Maurits Vince:

hoi Ad en Emile,

Wat een herkenbaar verhaal. Hadden zo ook onze foto's kunnen zijn. Mooi uitzicht vanuit Russel he op het water? En leuk dat jullie ook bij de Hot Water Beach geweest zijn. Wij hadden ook omze billen verbrand..
    Hele fijne kerstdagen daar aan de andere kant van de wereld. Gaan jullie de Tongario Cross nog lopen?
    Groetjes Peggy Maurits en Vince

• 24 December 2012 - 13:32

Erik Berndsen:

Hele fijne kertdagen

Erik en Fedor

• 24 December 2012 - 16:02

Lonneke:

Tena korua!
    Wat een avonturen weer en oww.... ben nu echt-echt-echt-jalours op jullie dolfijnen ontmoetingen... die whale in canada kon ik nog net aan, maar nu hebben jullie een heel bijzondere foto geplaatst!
    Geniet ervan enne... zonnige (!), warme (!!) kerstdagen gewenst:))
    Veel liefs, Lon

• 24 December 2012 - 19:42

Marco En Trudie De Vrije:

Hallo Ad en Emile,

Leuk uit de verslagen te lezen dat jullie het geweldig naar het zin hebben en uit de foto's blijkt dat het mooi weer is. Helaas kunnen we dat in Nederland niet zeggen.
    We willen jullie hele fijne kerstdagen wensen en een spetterende jaarwisseling.

Tot volgend jaar.

Marco en Trudie

• 25 December 2012 - 01:19

Bob Visser:

Hey mannen

Een schitterende reis, ik hoop dat jullie er ontzettend van genoten hebben.
    Ik wens jullie hele fijne kerstdagen en een hele goeie jaarwisseling toe.

Groetjes
    Bob