Onze derde week aan de Oostkust van in Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Emile Ad - WaarBenJij.nu Onze derde week aan de Oostkust van in Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Emile Ad - WaarBenJij.nu

Onze derde week aan de Oostkust van in Australië

Blijf op de hoogte en volg Emile

19 November 2012 | Australië, Sydney

Maandag 12 nov: In de morgen de lijnbus naar Brisbane waar we wandelen door het centrum en langs de rivier de sky-line kunnen bewonderen. De stad heeft veel nieuwe hoge gebouwen waartussen af en toe nog een origineel victoriaans juweeltje te vinden is. Bruisende stad die nu pas echt in opkomst is vergeleken met bijvoorbeeld Sydney. In de loop van de middag terug naar de camping en door naar Byron Bay waar we ons op Clarkes Beach Holiday Park installeren, nog even tijd voor een strandwandeling.

Dinsdag 13 nov: In de morgen in Byron Bay een mooie wandeling gemaakt naar Cape Byron en de vuurtoren. Hebben we toch maar mooi op het meest oostelijke deel van het Australische vasteland gestaan. Vanuit de verschillende look-outs prachtig uitzicht op de branding, de stranden en omgeving. Via de scenic kustroute gaan we zuidwaarts, stop in Balina voor de lunch aan het water en daarna door naar Emerald Beach Holiday Park. Een mooie camping waar we in de avond bezoek krijgen van diverse kangoeroes en opossums. Een ringstaart opossum kwam onder de camper door en snuffelde aan de voeten van Emile, het is nog steeds de vraag wie het meest schrok van de reactie. Het beestje zat ons geruime tijd heel verongelijkt vanuit een boompje aan te staren.

Woensdag 14 nov :Om 6 uur opgestaan voor de zonsverduistering, in Cairns was deze 100% maar waar wij zaten ook nog wel 80%. Wel dunne bewolking maar daardoor is het met het blote oog goed te volgen. Om 8 uur gratis pancakes, maar die hadden we bijna gemist want het blijkt dat New South Wales zomertijd heeft en het al een uur later is. Door naar Cessnock voor de wijngebieden van Australië. We blijven daar op de Big4 Camping voor 2 nachten. Het kantoor was al dicht vanwege het tijdsverschil maar we kunnen telefonisch inchecken. Net op tijd binnen want het was er vrijwel vol.

Donderdag 15 nov: Vroeg op want we willen met de winerytour mee en weten niet hoe laat die vertrekt. Maar het blijkt dat we om 9:15 gewoon op de bus kunnen stappen bij de ingang van de camping. Bryan, een stevige jongen, is onze chauffeur en gids voor deze dag. We gaan 6 winery’s, een olijfboomgaard en een likeurdestilleerderij bezoeken. De lunch is in de Hunter Valley Gardens die vanaf vandaag in kerstsfeer zijn. In totaal wordt het zo’n 50 glazen wijn proeven. En hoewel je maar kleine slokjes neemt (en de rest hoort uit te spugen!) zijn we aan het einde van de dag toch wel wat rozig. De likeurtjes smaken er des te beter door en we hoeven tenslotte niet meer te rijden. Bryan brengt ons bij de laatste stop nog even naar de top van een heuvel tussen de wijngaarden, kangoeroes gegarandeerd zegt hij en jawel hoor we treffen daar grote groepen kangoeroes aan in de schaduw van de bomen. Je kunt ze redelijk dicht benaderen maar vergeleken met de skippy’s op de camping gisteren zijn deze toch nog wel echt wild.

Vrijdag 16 nov: De bedoeling is de tocht naar de Blue Mountains, maar HET REGENT en dat zijn we niet gewend. Bij Hornsby regent het nog steeds en we gaan in overleg wat te doen. We besluiten door te rijden naar de Nepean River Camping in Emu Plains, volgens de beschrijving kun je van daaruit makkelijk met de trein naar Sydney en naar de Mountains. Dat blijkt te kloppen, station ligt op loopafstand en we besluiten maar meteen om hier de laatste 3 nachten te blijven staan. In de middag met de trein naar Sydney, inmiddels wel wat droger maar geen zon, maar de Harbour Bridge en het Opera House liggen er toch fraai bij. In Chinatown gegeten en weer relaxed met de trein terug.

Zaterdag 17 nov: Het weer is weer aardig opgeknapt. Met de trein naar Katoomba, de uitvalsbasis voor de bezienswaardigheden van de Blue Mountains. De Mountains zijn echt wel redelijk blue, komt door de etherische olie die door de eucalyptusbomen wordt afgegeven. We doen de excursies met de hop on – hop off bus naar de skyrail, skytrain, cabletrain en de skywalk met uiteraard overal uitzicht op de Three Sisters. Ondanks dat het erg toeristisch is hebben we toch wel veel mooie uitzichten en aan het eind van de dag een voldaan gevoel. Het was een mooie dag

Zondag 18 nov / maandag 19 nov: SYDNEY: in deze bruisende stad kun je dagen doorbrengen. Op zondag is het prachtig weer en we pakken de ferry naar Manly, mooie tocht over het water en een heel gezellige wijk aan het strand. De tweede ferry brengt ons onder de brug door naar Darling Harbour, met uiteraard ook fraai zicht op het Opera House. De stad is enorm levendig en de winkelstraten zijn ruim en gezellig. Plus een free shuttle die je van het Central Station naar de diverse punten vervoert. Maandagmorgen de camper ingeleverd en naar het hotel. Kunnen we nog mooi een dag in Sydney doorbrengen want het hotel ligt heel centraal. We bezoeken de Sydney Sky Tower met zijn geweldig uitzicht naar alle richtingen. De Botanische Tuinen doen hun naam ook eer aan, fraai aangelegd, zeer groot park, midden in de stad. Wel beetje pech met de bril van Emile, glas stuk, maar een hele aardige opticien heeft een oplossing en al aan het eind van de middag kunnen we de bril weer ophalen met een nagenoeg correcte sterkte van het glas. In de avond lekker uit eten in Manly om ons voor te bereiden op de vlucht van morgen naar Tasmanie.

Dit was het weer voor nu, groeten van Ad, Emile en Ruud vanuit Down Under en tot de volgende keer vanuit Tasmanie.

• 19 November 2012 - 14:27

Ank & Rob:

Hoi Ruud, Emile en Ad,
    Wat een gedetailleerd reisverlsag. Fantastisch om te lezen! Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben met z'n drietjes. Ik kan mij Sydney nog heel goed herinneren. Ik heb in 1986 daar het wereldcongres van de fysiotherapie gehad; een hele belevenis toen.
    Jullie gaan op weg naar Tasmanië. Dat deel van Australië schijnt ook heel bijzonder te zijn. Heel veel plezier samen.
    Hier is het echt herfst hier. De blaadjes zijn grotendeels van de bomen. De natuur bereidt zich voor op de winter. Wij zijn 'druk' bezig Sinterklaas voor te bereiden. Hoogstpersoonlijk komt Sinterklaas op 2 december a.s. op bezoek samen met twee Pietermannen (ik weet nog niet de namen van de pieten!) en zijn secretaris.
    Ank is al 4 weken flink aan het hoesten. Het wil maar niet beter worden. Naar de dokter geweest, longfoto's gemaakt en bloed geprikt. De uitslagen komen in de loop van de week. Wij houden jullie op de hoogte.
    Liefs voor jullie en een dikke kus van ons,
    Ank & Rob.

• 19 November 2012 - 15:25

Hans De Laat:

Hoi Ad en Emile,

Weer zo'n lekker makend mooi reisverslag, jammer genoeg kunnen wij geen foto's vinden deze keer!!!
    Geniet ze verder...
    Groetjes,

Hans en Anny

• 21 November 2012 - 01:37

Bas:

Heren,

Wat komt er weer een mooi verhaal op mijn scherm voorbij.
    Hadden we al gezegd dat we wederom stik jaloers ben op jullie zijn!
    Veel plezier in Tasmanie. Zet die duivel op de plaat he!

Gr,
    Bas en Iris