Alaska 29 aug tot 5 sep - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Emile Ad - WaarBenJij.nu Alaska 29 aug tot 5 sep - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Emile Ad - WaarBenJij.nu

Alaska 29 aug tot 5 sep

Blijf op de hoogte en volg Emile

05 September 2012 | Canada, Vancouver

Woensdagmorgen 29 augustus op het terras bij Canada Place nog even een drankje genomen met uitzicht op de MS Volendam, ons schip voor de cruise naar Alaska. Begin van de middag met een heleboel gedoe ingecheckt. Het is nu eenmaal Amerika waar we heengaan, vingerafdrukken van alle vingers, foto, formulieren etc. Het daadwerkelijk inschepen verliep gelukkig vlot, we werden verwacht en de kamer was al beschikbaar. Boot verkennen valt niet mee, je kunt zomaar verdwalen.
In de Rotterdam dining room staat iedere avond ons tafeltje voor 2 gereed om te genieten van een heerlijk diner naar eigen keuze en als je dat niet wilt is er altijd nog het grote buffet met gerechten uit de hele wereld.
De eerste dag op zee door de Inside Passage, en ja hoor ze zitten er de orka’s en de walvissen fascinerend gezicht om deze dieren in het echt te zien passeren. In de avond ons eerste formele diner en met ons trouwgilletje mochten we naar binnen. Een tweede staat gepland voor zondag, overige dagen kleding naar eigen keuze (geen korte broeken maar daarvoor is het hier toch te koud).
Op vrijdag de excursie naar Tracy Arm, om ca 9:30 van de boot overgestapt op de cruisecatamaran waar we een 6-tal uren op gaan verblijven richting de Tracy Arm Fjord & Glaciers. Na een tocht tussen drijfijs en nieuwsgierige zeehonden komen we als eerste bij de North Sawyer Glacier. We hebben prachtig zonnig weer (zullen we wel verdiend hebben) en dat geeft een geweldig uitzicht op deze gletsjer. We kunnen er heel dichtbij komen, alleen enkele rafters kunnen nog verder. Ook de white thunder staat voor ons op het programma, af en toe breekt een stuk van de gletsjer af en valt met veel geraas in zee, heel spectaculair om te zien en te horen. Ook nog naar de South Sawyer Glacier door en hier hetzelfde verhaal, alleen kunnen we hier niet zo heel dicht bij komen. Op de terugweg nog even gestopt bij een mooie waterval en vervolgens terug op de boot die inmiddels ook in Juneau is aangekomen. Juneau is klein, veel souvenir- en goudwinkels maar de kroeg waar we in belanden, The Red Dog Saloon, is wel leuk.
Zaterdag Skagway, klein maar oogt als een authentiek gouddelversdorpje. Bank, dicht, geen pinautomaat te vinden, maar gelukkig kunnen we ook in Canadese dollars betalen. In de middag naar de Klondike Summit (een pas door het gebergte)en de Yukon suspension bridge een kleine uitgave van de Capilano maar toch ook hier weer mooie uitzichten. Alleen wat regenachtig maar bij de brug was het gelukkig droog. Op de terugweg nog een stop bij Liarsvillage voor een zalmbbq.
Zondag een dag op Glacier Bay en hier is het weer prima, behoorlijk veel zon en dat maakt een dag tussen de gletsjers en bergen heel overweldigend. De foto’s geven daarvan het beste beeld. Op de terugweg weer veel zeehonden en walvissen, een hele mooie dag op zee.
Maandag Ketchikan, op zoek naar de beren, het regent maar volgens insiders regent het altijd in Ketchikan. Volgens onze gids is dat wel het beste weer voor speuren naar beren. Met de bus naar een deel van het regenwoud. Bij het woord regenwoud denk je al gauw aan iets tropisch, maar dat komt dus ook in deze gebieden voor. Heel vochtig en mistig, daardoor heel bijzonder. En dat het weer prima is voor beren blijkt al snel. Met een kleine groep het regenwoud in en onze gids vertelt van alles wat om ons heen te zien is, maar als snel zien we de eerste beren. We krijgen de opdracht om dicht bij elkaar te blijven en vooral niet te gaan rennen. We lopen over een aantal hangbruggen en genieten van het uitzicht op een rivier vol spartelende zalmen die stroomopwaarts willen komen. En daartussen: beren, wat een prachtig gezicht is dat. Ze hebben het wel makkelijk om vis te vangen nu, maar enkele jonkies hebben daar nog wel moeite mee. Een jonge beer had blijkbaar genoeg gehad want die hing boven ons in een boom op een tak te slapen. Aan het eind van de tocht nog een aantal zeehonden die ook profiteren van de zalmtrek. Een zelfs nog wat elanden gevoerd, maar die waren niet erg wild. Heel nat maar ook heel voldaan weer terug naar Ketchikan. Een wat grotere plaats dan Juneau en Skagway, deels is de oude bebouwing van de jaren 1890 bewaard gebleven, zelfs het toenmalige bordeel.
Dinsdag terug naar Vancouver door de Inside Passage. Een tocht door een gebied met eilanden, vergezichten. We hebben schitterend weer, zonnig en lekkere temperatuur zodat we de hele reis buiten op een ligstoel kunnen genieten van het uitzicht en van tijd tot tijd walvissen die voorbij zwemmen. Plotseling zitten we ook midden in een grote school dolfijnen, en dat maakt het schouwspel helemaal kompleet.
Met een enigszins rood hoofd van de zon nemen we op gepaste wijze afscheid met het slotdiner.
Je weet van tevoren niet helemaal wat je van een cruise moet verwachten, maar deze voldeed zeker aan onze verwachtingen, we zijn verwend, veel gezien en lekker gegeten, we hopen dat onze bijgeplaatste foto’s dat een beetje weergeven.
Tot een volgend verslag maar weer, morgen gaan we met de camper op pad.

• 05 September 2012 - 18:45

Denny En Jos:

Hoi,
    Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Groetjes

• 05 September 2012 - 19:13

KARIN:

Wauw,

Ben benieuwd of de bezienswaardigheden die nog gaan komen, aan dit prachtige verhaal kunnen tippen.
    Gaaf joh, die dolfijnen, walvissen, orka's en beren.......
    Dit reisje zet ik mooi op mijn verlanglijstje erbij !!!!

Veel plezier, groetjes Karin

• 05 September 2012 - 19:32

Tineke Wagtmans:

Hallo Ad en Emile,
    Het is om jaloers te worden. Wat een belevenis!
    Nog veel plezier verder

Groetjes, Tineke

• 05 September 2012 - 19:46

Anke:

Wow, en dat allemaal in de eerste week! Meer foto's, meer!!

• 05 September 2012 - 19:46

Anke:

Wow, en dat allemaal in de eerste week! Meer foto's, meer!!

• 09 September 2012 - 21:04

Hennie:

Wat geweldig leuk om jullie zo een beetje te volgen. En wat een prachtige verhalen en foto's!

• 09 September 2012 - 23:43

Marko:

Ha mannen!

Ziet er echt indrukwekkend uit!

Emile, zagen die beren na al die diners en bufetten jouw niet als een sappig hapje?

Groeten en veel plezier!

Marko

• 04 November 2012 - 18:43

Conny Schepers:

WAUW,hélemaal VET!! Wat een ontzettende mooie foto's en boeiend reisverslag!
    Laskaar................dat staat bijna bovenaan mijn verlanglijstje(dan samen met mijn oudste zoon Gijs).Prachtig heren! Dank je wel dat ik via deze weg met jullie heb mogen meegenieten. Groetjes,Conny Schepers