De laatste week: Red Center: Uluru - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Emile Ad - WaarBenJij.nu De laatste week: Red Center: Uluru - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Emile Ad - WaarBenJij.nu

De laatste week: Red Center: Uluru

Blijf op de hoogte en volg Emile

17 December 2012 | Australië, Alice Springs

De laatste week: Red Center: Uluru

Vrijdag 7 dec: Van Victor Harbour naar Adelaide, een vrij korte rit. Onderweg stoppen we nog even bij een van de mooie beaches maar we rijden door naar Big4 Adelaide Shores Campground voor onze laatste nacht. De middag brengen we lekker aan het strand door, mooi weer, lekker zeewater en eindelijk een mooie zonsondergang, wat wil je nog meer.

Zaterdag 8 dec: Adelaide, in de morgen leveren we de camper in bij Apollo, deze keer gelukkig wel een vriendelijke jongen die ons helpt. Met de bus naar ons hotel in het centrum. We gaan nog even de stad in en nemen de shuttle bus die ons door de stad voert. Mooie gebouwen van het museum, de universiteit, de parlementsgebouwen en het oorlogsmonument. Nog even door de stad geslenterd en daarna nog even gebruik gemaakt van het zwembad in het hotel op de 5e etage. We slapen op de 4e etage en het is wel even wennen aan het geklots boven je, maar we slapen prima.

Zondag 9 dec t/m woensdag 12 dec: Van Adelaide vliegen we naar Alice Springs in het Red Center van Australië. We komen aan in een temperatuur van tegen de 40 graden dus maken we de eerste dag verder gebruik van het zwembad voor wat verkoeling. Maandag worden we om 5:50 uur opgehaald voor de Uluru Tour van 3 dagen. In totaal zullen we ca 1500 km afleggen gedurende deze tour. Lange ritten dus maar er is ieder uur wel een stop. Op maandag eerst even langs een camelfarm, je kunt daar een rit maken op een dromedaris maar dat doen maar 2personen van onze groep van 20. Wij zelf bewaren liever de herinnering aan de rit in Egypte. We komen aan op de campground en gebruiken daar de lunch(bbq), waarna we doorrijden naar Kata Tjuta waar we enkele wandelingen maken tussen deze fascinerende rotsformaties. De reisleiding drukt ons op het hart minimaal 1,5 l water mee te nemen en dat blijkt met deze temperaturen ook wel nodig. De zonsondergang beleven we bij Uluru, prachtig om de kleurschakeringen van deze monoliet te zien veranderen met de ondergaande zon. We sluiten de dag af met een BBQ, camelsausage, beef en kangaroobeef, lekker hoor. Al vroeg duiken we onze tentjes of swags in want morgen is het vroeg dag, om 3:30 uit de veren. Dat is nodig omdat we nu de zonsopgang willen zien bij Uluru, niet echt zonnig maar toch wel mooi. Vervolgens doen we de basewalk track van ca 10.6 km rondom de Uluru Monoliet, van dichtbij heel imponerend en dan te bedenken dat hij nog bijna 7 km onder de grond doorgaat. We sluiten af met de Mala Walk ( oa rotstekeningen, waterholes) onder begeleiding van een Aboriginal gids die ons veel verteld over de gebruiken en leefwijze van zijn volk. Na nog een korte stop bij het Cultural Center, mooi aangelegd met fraaie Aboriginal kunst op de wanden, gaan we nog even lunchen bij de campground. Na de lunch een lange rit naar Watarrka National Park waar zich Kings Canyon bevindt wat morgen op het programma staat. Kunnen we in de bus wat bijslapen. Om 20:30 al te bed onder een prachtige sterrenhemel. Woensdagmorgen weer vroeg op voor de wandeltocht door Kings Canyon. Een stevige klim naar boven en vervolgens rond de canyon, een prachtig gebied met telkens opnieuw fraaie rotspartijen en mooie uitzichten, zelfs een meer waar het even heerlijk toeven was, dat gebied heet dan ook Garden of Eden. Na deze geweldige ervaring tot slot een lange rit terug naar Alice Springs waar we om 18 uur weer terug zijn en kunnen nagenieten van de mooie tour die we gemaakt hebben.
Donderdag 13 dec: Ruud wordt 64 dus vandaag eigenlijk een feestje, maar helaas ook de dag van afscheid. Afscheid van Australië waar we de afgelopen weken hele mooie dingen hebben gezien en beleefd en afscheid van elkaar omdat Ad en Emile naar Nieuw Zeeland doorgaan en Ruud weer naar huis gaat, voor hem zit het er op. Wij reizen samen noch naar Sydney en daar scheiden onze wegen een best emotioneel afscheid. Ruud gaat naar Hong Kong (heeft wel een lange verjaardag zo) en wij naar Auckland.
We hopen dat jullie weer genoten hebben van onze verhalen en vooral ook van de foto’s. Volgende keer treffen we elkaar vanuit Kiwiland.

Groeten aan iedereen van Ad, Emile en Ruud

• 17 December 2012 - 09:18

Anke:

Ruud, nog van harte gefeliciteerd! Wel balen dat je nou net op die dag ook naar huis moest. Ik kan me voorstellen dat het afscheid emotioneel was; jullie hebben samen heel veel mooie dingen meegemaakt. Papa en Emile mogen lekker nog even door. Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen vanuit NZ; zal mooie herinneringen oproepen denk ik!

Veel plezier en alvast hele fijne kerstdagen!

Liefs Anke

• 17 December 2012 - 17:50

Ank En Rob:

Hi Ruud, Ad en Emiel,
    Ook nu weer met enthousiasme jullie verslag gelezen. Emiel (denk ik), wat heb je het allemaal precies bijgehouden. Bijna onvoorstelbaar! Dank hiervoor, je moet er toch iedere keeer de tijd voor nemen. Wat dat betreft hebben die twee andere mannen het wel gemakkelijk! In ieder geval, jullie hebben samen een fantastische reis gehad. Inderdaad, de wegen gaan zich scheiden. Ik las dat Ruud nog naar Hongkong doorreist. Wat moet hij daar dan doen? Ad en Emiel door Nieuw Zeeland (nog nooit geweest).
    Voor jullie een goede doorreis en terugreis.
    Wij maken ons op voor de Kerstmis. De Kerstboom staat er al en zo langzamerhand komen we al aardig in de stemming met een versierd huis. De kinderen en kleinkinderen komen 1e Kerstdag voor een Kerstbrunch. Gezellig, wij verheugen ons hierop.
    Het hoesten wordt wel beter maar is nog niet over. Het is wel een hele vervelelende hoest, die kinkhoest. Ik wist niet dat je dan zo benauwd kunt hebben maar gelukkig wordt het 's nachts minder. We slapen dus ook weer beter.
    Goede voortzetting van jullie reis, ook al is de afzonderlijk.
    Pas goed op je zelf en kom gezond weer terug.
    Met lieve groet vanuit Wijhen,
    Ank en Rob.

• 17 December 2012 - 23:46

Marko:

Ha mannen,

Hierbij even een berichtje uit het koude en winderige Nederland. Wij zijn ons inderdaad al weer aan het opmaken voor kerstmis 2012, ik denk, gezien jullie belevenissen, dat jullie daar iets minder mee bezig zijn (geen gepeuter met 1000 kerstlichtjes in een kerstboom!). Hier alles ok. Ik wens jullie nog heel veel plezier in Nieuw Zeeland en bovenal ook prettige kerstdagen en alvast een goed uiteinde! Ik lees wel weer hoe jullie de dagen zijn doorgekomen (op het strand, op doorreis of op safari, ......).

Groeten Marko