De vierde week: Tasmanie - Reisverslag uit Hobart, Australië van Emile Ad - WaarBenJij.nu De vierde week: Tasmanie - Reisverslag uit Hobart, Australië van Emile Ad - WaarBenJij.nu

De vierde week: Tasmanie

Blijf op de hoogte en volg Emile

25 November 2012 | Australië, Hobart

Dinsdag 20 nov: Met Qantas van Sydney naar Hobart op Tasmanie. We moeten voor de binnenlandse vlucht zelf inchecken, ook de bagage. Een vriendelijke dame vertelt ons hoe we dat moeten doen en het blijkt heel simpel en snel te werken. Een paar uur later zijn we op Tasmanie en kunnen we de auto ophalen, dat blijkt direct tegenover de uitgang van de aankomsthal te zijn. Het is een rode Hyundai Accent geworden, een automaat. Als we weg willen rijden: Bram, onze Tom-Tom doet het niet meer. Het motel waar we 2 nachten gaan verblijven is gelukkig via het kaartje van de stad Hobart goed te vinden. Mooi appartement waar we wat bij kunnen komen van de emoties van deze dag.

Woensdag 21 nov: We hebben Bram niet meer wakker gekregen en we besluiten even terug te gaan naar de autoverhuurder of deze een navigatiesysteem voor ons heeft. Ligt toch op de route, omdat we richting Port Arthur willen vandaag. We kunnen een Navman huren en doen het vanaf vandaag met Thea. Vanaf de luchthaven gaan we naar Tasman Peninsula, het schiereiland waarop de Port Arthur Historic Site ligt. Onderweg komen we langs Sorell, over een lange dam, Eaglehawk Neck met een mooi uitzicht op Pirates Bay en we brengen bij Taranna een bezoek aan het Tasmanian Devil Conservation Park. In dit park leven een aantal exemplaren van de Tasmanian Devil die met uitsterven wordt bedreigd. Het lijken hele lieve beestjes maar tijdens het voeren blijken ze toch wel vinnig te zijn met sterke kaken. In het park kun je rondlopen tussen allerlei soorten kangoeroes en tref je opossums en verschillende vogels aan. Een leuke onderbreking van de reis. Port Arthur Historic Site is een vroegere Engelse strafkolonie. Er resteren vrijwel alleen nog ruines en enkele gebouwen zijn min of meer gerestaureerd. Redelijk prijzig maar uiteindelijk toch wel de moeite waard en heel mooi gelegen. Op de terugweg rijden we langs Remarkable Cove met een mooi uitzicht op de baai en een uitgesleten grot waardoor het zeewater naar binnen stroomt.

Donderdag 22 nov: Van Hobart naar Queenstown, een rit dwars over het eiland. Voor we vertrekken gaan we nog even naar Mount Wellington met mooi uitzicht op Hobart en omgeving. Onderweg rijden we door het Franklin Gordon Wild River National Park. Een echt regenwoud en omdat het daarbij past: intussen is het ook gaan regenen. We maken enkele wandelingen door het park, komen een suspension bridge tegen en aan het einde van de route door het park bezoeken we de Nelson Falls, een mooie waterval. Het regenwoud is hier erg mooi met prachtige varens, van klein tot meters hoog. In Queenstown overnachten we 2 nachten in het West Coaster Motel. Er blijkt in de avond een buffet te zijn waar we ons maar voor inschrijven, dat blijkt een goede keuze te zijn. Lekker …

Vrijdag 23nov: Naar Cradle Mountain – Lake St Clair National Park. Het blijkt dat er maar een toegangsweg naar Cradle Mountain is dus dat betekent een stukje rijden, maar wel een mooie route. Het weer is zonnig dus ideaal voor deze tocht. We mogen niet meer met de auto het park in omdat het aantal toegestane voertuigen al bereikt is maar er rijdt een shuttle bus. Deze brengt ons naar Dove lake en daar maken we een wandeltocht rondom het meer, ca 2,5 uur genieten van mooie vergezichten en wandelen in een heerlijk klimaat. Er ligt hier zelfs nog wat sneeuw zo her en der op de toppen. We zien een echidna (stekelvarken), maar dat verstopt zich voordat we goede foto’s kunnen maken. Op de terugweg nog enkele wombats. We hebben deels een andere weg, lekker bochtig, dus Emile kan zijn hart ophalen. Om 19 uur zijn we weer terug bij het hotel en op het menu van vanavond staan pizza’s.

Zaterdag 24 nov: Naar Mole Creek Karst National Park. Het eerste deel dus over dezelfde route als gisteren. Voorbij Cradle Mountain een nieuwe omgeving, het valt op hoe het landschap telkens wisselt, soms bergachtig, dan weer vlak, maar altijd mooi. We rijden naar de Marakoopa Cave om daar de grot te gaan bezichtigen. Onder leiding van een gids dwalen we ca een uur tussen de prachtige formaties van stalagmieten en stalagtieten en tot slot een ‘sterrenhemel’ van gloeiwormen die alle deelnemers een oooohhhh ontlokt. Het was weer een mooie dag en we vervolgen de route naar ons motel voor de laatste 2 nachten op Tasmanie, Best Western Bass & Flinders Motor Inn. Kleinschalig, leuk appartementencomplex. Ook Ulverstone waar dit motel ligt blijkt een aardig stadje te zijn. Het motel heeft een zwembad met spa waar we nog even dankbaar gebruik van maken.

Zondag 25 nov: De bedoeling is naar Launceston te gaan om daar de stad te bezichtigen en van daaruit naar het Narawntapu National Park te gaan, een park aan de noordkust van Tasmanie met veel Aboriginal achtergronden. Ook een park om veel wild te kunnen zien volgens de beschrijving. In Launceton maken we een korte rondvaart door de haven en in de Gorge. Het stadje blijkt ook wel interessant om een wandeling doorheen te maken. Daardoor tijd te kort voor Narawntapu omdat we voor het donker thuis willen zijn om geen aanrijding met wild te krijgen. Er zijn al genoeg slachtoffers op deze weg te zien. Doen we dit park morgen nog even voordat we naar de boot gaan.
Volgende keer weer vanuit het vasteland: Melbourne en de Great Ocean Road, groeten vanuit Down Under.

• 25 November 2012 - 12:10

Aukje:

Geweldige ervaringen allemaal!! Geniet er flink van!!
    Ps. Kun je aan papa vragen om het tel. nummer van de buren die de huis sleutel hebben te sms'en. Wil namelijk eerst bellen zodat ik zeker weet dat ze thuis zijn! Thanks!

Veel liefs vanuit Muscat!!
    Xxx

• 25 November 2012 - 15:51

Ank & Rob:

Hoi Ruud, Ad en Emile,
    Nu is het verslag van de 4e week goed aangekomen. Wat een belevenissen allemaal! Hebben jullie ook nog wel even tijd om uit te rusten? Het lijkt mij een druk programma! Maar ja, jullie zijn nog jonge kerels die dit wel aan kunnen.
    Wij hebben een paar slechte weken gehad. Ank hoest al sinds half oktober en nu blijkt het kinkhoest te zijn. Intussen is het ergste achter de rug maar het duurt ongeveer drie maanden voor de kinkhoest helemaal beter is. Ik ben ook geprikt op kinkhoest en krijg de komende week de uitslag.
    Verder druk met Sinterklaas. Gelukkig hebben we veel hulp gehad van de Pakjes-Pieten. Sinterklaas heeft een eigen cadeautjeskamer bij ons die vanzelfsprekend op slot zit. Zondag 2 december a.s komt Sinterklaas met twee Pietermannen (ik weet nog niet welke Pietermannen) en zijn secretaris ons een bezoek brengen. Vol verwachting klopt ons hart. Het is wel heel leuk met die kleintjes die nog geloven in Sinterklaas.
    We zien uit naar het nieuwe verslag. gaat het goed met jullie gezondheid? Geen verkoudheid, geen diarree of iets van dien aard?
    Liefs en tot de volgende week,
    Ank & Rob.

• 25 November 2012 - 17:17

Jeroen, Linda En Roan:

Halle allen,

Wat een ervaringen. fotos zijn ook erg leuk, om jaloers op te zijn. Hier is inmiddels de sint in het land. We zijn in Roermond gaan kijken. Erg leuk! Nu maar hopen dat de sint ook bij ons op bezoek komt. Volgens de piet gingen ze dit wel proberen, maar de sint heeft het natuurlijk erg druk.
    Verder gaat het hier goed. Linda voelt zich goed. Volgende week weten we weer meer. Geniet ervan ej tot snel.

Gr van ons

• 25 November 2012 - 17:17

Jeroen, Linda En Roan:

Halle allen,

Gr van ons

• 26 November 2012 - 09:08

Sanne&Bart:

Wederom te gekke foto's! Jullie kunnen niet anders dan een super vakantie hebben! Geniet ervan.

Groeten Bart en Sanne

• 26 November 2012 - 14:25

Anke:

Tsja... wij zijn een weekendje naar de Veluwe geweest... Ook lekker hoor!

• 26 November 2012 - 22:54

Kitty:

Je wordt er duizelig van, zo veel! Geweldig al die beestjes... Take care! X

• 27 November 2012 - 23:58

Bob Visser:

Hey mannen,
    Ik volg jullie regelmatig en dus nu ook maar eens reageren want ik weet hoe leuk het is om de reacties te zien. Wat een schitterende reis zijn jullie aan het maken, om jaloers op te worden.
    Heel leuk om jullie reisverslagen te lezen en de foto's te zien en op die manier een beetje meegenieten.
    Ik hoop nog meer reisverslagen en foto's hier te zien van julie.
    Nog een hele fijne reis en geniet ervan!
    Groeten van Bob

• 30 November 2012 - 21:09

Tijs:

Tja ik vind het allemaal maar niks...
    om hier te zijn

groeten,
    Tijs

• 01 December 2012 - 09:53

Lonneke:

Hi there down under!
    Het blijft een bizar idee dat jullie je alweer opmaken voor de nacht terwijl ik hier lekker in druilerig nederland zit te genieten van een ontbijtje...Verder hoop ik dat ik geen nachtmerrie ga krijgen van het aanzicht van de tasmanian devil.. wat een creep! Doe mij maar foto's waar jullie zelf op staan, veel leuker;) Hoop dat jullie verder ook nog een beetje aan rust toekomen, want zo te lezen is het programma best intensief en druk. Hier gaat alles zijn gangetje, wel voor het eerst een zes gehaald, maar gelukkig ben ik straks weer zes weken vrij om van die schok te bekomen ;))
    Enne..Ik begin jullie steeds meer te missen! Veel liefs Lonneke

• 06 December 2012 - 20:16

Jur:

komt de sint ook met de boot aan de andere kant van deze aardkloot? keep on rol'n
    greetz ut loo

Tags: Hobart