De 3e week in de camper: 20 sep tot 26 sep - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Emile Ad - WaarBenJij.nu De 3e week in de camper: 20 sep tot 26 sep - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Emile Ad - WaarBenJij.nu

De 3e week in de camper: 20 sep tot 26 sep

Blijf op de hoogte en volg Emile

28 September 2012 | Canada, Vancouver

Donderdag 20 sep: Vandaag weer een lange rit van Jasper naar Clearwater, totaal 330 km. Bij Clearwater is de ingang van het Wells Gray Provincial Park. Onderweg stoppen we bij Mount Robson, vanaf het informatiecentrum heb je een goed uitzicht op de besneeuwde top van deze hoogste berg van British Columbia. De trails kunnen we niet doen, gezien de tijd die we hebben en omdat er aan de weg gewerkt wordt is deze overdag afgesloten en kun je pas om 16 uur weer naar beneden. Nog even een stop bij Blue River, de boottocht die we hadden willen maken is wel erg duur (CAD 79 pp voor een uur) en daar zien we dan maar van af. We hebben tenslotte al 2 rondvaarten gehad. Dus door naar Clearwater, bij het informatiecentrum van Wells Gray de kaart opgehaald en ons geïnstalleerd op Dutch Lake Resort, deze camping ligt zo mooi dat we meteen maar besluiten hier 2 nachten te blijven.

Vrijdag 21 sep: De dag van Wells Gray Provincial Park. Een mooi park met veel meren, rivieren, kreken en watervallen. Er zijn meer dan 20 watervallen in het park, maar veel ervan zijn alleen over het water te bereiken. Door het park loopt een weg van ca 60km lengte en dit is de enige toegang tot het park voor auto en camper. Een eerste stop brengt ons bij de Dawson Falls, een brede waterval. Vervolgens gaan we naar Bailey’s Chute waar de chinook zalmen hun laatste barrière naar hun eindbestemming tegenkomen. Veel zalmen redden het niet eens tot hier en alleen de allersterkste overleven deze waterval. We zien regelmatig zalmen een poging wagen (zie ook foto), maar geen een die het kon redden. Vervolgens naar de Helmcken Fall, een van de mooiste van Canada, de Murtle River beleeft hier een vrije val loodrecht 141m naar beneden. We willen graag naar de Moul falls, daar zou je achterdoor moeten kunnen lopen, maar na 2,5 km trail blijkt het laatste deel gesloten te zijn en teleurgesteld gaan we de 2,5 km maar weer terug, met als troost een korte wandeling naar de Spahats Falls. Al met al een mooie sportieve dag en we blijven maar zonnig weer houden. ’s-Avonds eten we in The Painted Turtle het restaurant op de camping, op het terras aan het water hebben we daar heerlijk gegeten (maar Emile kookt de andere dagen ook lekker hoor, maar scheelt een keer afwassen).

Zaterdag 22 sep: Van Clearwater naar Lillooet, de springplank naar Whistler. We kiezen voor de panoramische route, op de Tom-Tom de kortste maar dan komen we voor een verrassing te staan, de weg gaat ineens over in een hobbelpaadje en een bord kondigt aan dat we een gravelpad op gaan met stijgingspercentage 14, dat wordt ons toch te bar en we gaan maar terug naar de afslag van de snelweg. Scheelt wel, want Lillooet was vanaf dat hobbelpad nog 50km en nu ineens weer 117, maar we willen onze camper toch graag heel houden. Met een paar stops onderweg bij viewpoints (oa Chams, een ravijn) arriveren we ca 16 uur op onze bestemming de Fraser Cove Campground, pal aan het water van de Fraser River. We worden joviaal welkom geheten door Ron, de beheerder. Strandje voor de deur, wat wil je nog meer, een prima plek.

Zondag 23 sep: Dag van Whistler, een rit erheen over Highway 99, van tijd tot tijd steil en kronkelend, met mooie vergezichten. Onderweg een korte wandeling naar een meer in het bos en verderop een fraai uitzicht over Duffey Lake. Whistler is een mooi skigebied en dat ademt het stadje ook uit, heeft stijl. Een alleraardigste dame bij het Information Center vertelt ons wat we allemaal kunnen doen en zal voor ons zelfs de tijden van de komende ferry’s uitdraaien die we later op de dag kunnen komen ophalen. We gaan met de Gondola de berg Whistler Mountain op en dan nog een kleine skilift naar de top. Wat een mooi uitzicht over al die besneeuwde bergen, Emile ziet skiën hier helemaal zitten. Vervolgens met de Peak 2 Peak gondel het dal over naar de Blackcomb Mountain aan de andere zijde. Je hangt daarbij 432 m boven de grond en je kunt zelfs een gondel met glazen bodem kiezen. We hebben er van genoten. ‘s-Avonds met de free shuttle vanaf Whistler Riverside Campground nog even de stad in om een beetje apres-ski te proeven.

Maandag 24 sep: Van Whistler naar Sechelt. Weer over Highway 99 verder richting zuiden. We stoppen even bij de Brandywine Falls (krijg je dorst van hè) en willen in het Garibaldipark naar de Black Tusk. Maar dat blijkt een trail van 14 km te zijn, dus dat past niet, we bekijken hem wel even via google. Wel nog even naar de Shannonfalls met zijn 345m hoogte best indrukwekkend. We besluiten door te gaan naar Horshoe Bay (Vancouver) om de ferry naar Langdale te nemen. We kunnen om 15:50 uur mee en na een overtocht van 40 minuten zetten we onze tocht voort richting Lund. We overnachten op de Bay Site Campground in Sechelt, midden in de natuur.

Dinsdag 25 sep: Vandaag door naar Lund, voor de zonsondergang daar. Weliswaar niet ver maar weer een ferry onderweg(deze is gratis). We willen bij Earls Cove om 10:25 de veerboot nemen en dat lukt ruim. De overtocht duurt 50 minuten en je vaart hier tussen de eilanden door naar de overzijde bij Saltery Bay, een mooie vaartocht. Vervolgens is het nog een korte rit van ca 50 minuten naar Lund en we zijn daar dus ook al in het begin van de middag, maar met veerboten weet je het maar nooit, een volgende is pas na 2 uur. We gaan naar Sunlund By the Sea Campground. We zijn de enige, dus alles voor het uitzoeken. Er komen er in de dag nog 2 bij dus bijna een privé camping. Met hele luxe faciliteiten, de douche lijkt wel een saunacomplex. We lopen even de Lund Loop (van wel 1 km) en installeren ons lekker op een terras in de zon. De zon laat ons ook hier niet in de steek. ’s-Avonds de zonsondergang over de haven en de zee bekeken en wat beloofd was klopt, een hele mooie ondergang ook al zie je hem niet meteen in de zee zakken. Lund was zeker de moeite waard.

Op naar naar de laatste etappe : Vancouver Island

• 28 September 2012 - 10:11

Hans En Anny:

indrukwekkend allemaal! Willen jullie nog wel naar ons kikkerlandje terug? Groetjes en nog een mooie week in Canada Hans en Anny

• 28 September 2012 - 16:51

Paul En Tineke Wagtmans:

Wat een fantastische ervaringen en mooie foto's. Onze, toch heel mooie vakantie in Oostenrijk, valt helemaal in het niet.
    Groetjes, Paul en Tineke

• 28 September 2012 - 19:02

Kitty:

Echt mooi en leuk om te lezen! Ook nog zalm kunnen vangen (mooie foto!)? Weinig beren op de weg volgens mij! Op naar de volgende etappe...

• 29 September 2012 - 20:11

Marko:

Genoeg te zien daar allemaal. Emile, plannen om daadwerkelijk daar een keer te gaan skien? Is toch een beetje moeilijk he met de auto er naartoe....

Ad, die pratende k.. staat je goed man ;-)! Nog veel plezier daar!

Groeten marko

• 30 September 2012 - 13:11

Jur En Sacha:

Wow wat maken jullie toch een mooie reis mee zeg. IK (WIJ) zijn zooooooooooo jaloers.
    knuffel sas

• 30 September 2012 - 13:20

Mik:

Fijn dat jullie op vakantie zijn. Jullie hebben veel mooie dieren gezien. Ik heb tanden van de moose van oma bastiaanssen gekregen. Ad je baardje is leuk. leuke vakantie of niet he!
    knuffel van Mik......enhhh van indi ook een kusje.

• 01 Oktober 2012 - 08:11

Laura:

Ad, wat een geweldige verhalen en prachtige foto's! Ontzettend leuk om jullie zo te volgen.

Geniet!

Groet, Laura

• 01 Oktober 2012 - 20:19

Karin:

Ha vakantiegangers,

Mocht een van jullie heimwee krijgen en naar huis willen, dan wil ik mij wel opofferen om de reis af te maken hoor...... Je hoeft het alleen maar even te zeggen en het wordt geregeld ha ha ha..

Leuk verhaal weer. Op naar het MAAND verslag van Canada !