De 2e week in de camper: 12 sep t/m 19 sep - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Emile Ad - WaarBenJij.nu De 2e week in de camper: 12 sep t/m 19 sep - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Emile Ad - WaarBenJij.nu

De 2e week in de camper: 12 sep t/m 19 sep

Blijf op de hoogte en volg Emile

21 September 2012 | Canada, Vancouver

Woensdag 12 sep: Vandaag een lange rit van Canal Flats naar Waterton Lakes National Park, in totaal 338 km. Wel een zielig accident onderweg, 2 overstekende herten waarvan de 2e wordt aangereden door een vrachtauto. Het valt blijkbaar mee want het dier staat even verdwaasd rond te kijken maar vlucht dan met grote sprongen het bos in. We duimen voor een goede afloop. Na een voorspoedige rit zijn we rond 15 uur bij Waterton Lake NP. Net voor het park een korte uitstap gemaakt naar een gebied waar een kudde bizons verblijft en we kunnen deze goed observeren. We besluiten nog de Red Rock Parkway te rijden, een rit door prachtig natuur met aan het einde een trail naar de watervallen. Op de helling zien we een kudde van ca 15 berggeiten, in ieder geval blijkt de extra rit naar Waterton Lake NP nu al de moeite waard.

Donderdag 13 sep: Omdat het hier zo mooi is blijven we nog een dag in Waterton Lakes NP. In de ochtend rijden we de Akamina Parkway een rit van 16 km naar een bergmeer, Cameron Lake. We maken eerst een wandeling naar Akamina Lake, een klein meertje in de buurt en daarna een langere wandeling langs de oevers van Cameron. Op de terugweg, jawel, beren op de weg! Weliswaar een uit de kluiten gewassen jonge beer, maar niet minder spectaculair. Moeder beer schijnt ook in de buurt te zijn, maar die hebben we helaas niet gezien. In de middag enkele trails gelopen. De ‘bears hump’ van 2,8 km over rotsen boomstamtrappen naar boven, een lastige klim maar met een grootse beloning: een geweldig uitzicht over Waterton Lakes. Daarna de ‘Bertha Trail’ naar de Bertha Falls van 5,2 km. Mede door het mooie weer, de hel e dag zon, is het een fijne sportieve dag geworden met ca 4,5 uur wandelen. Het biertje in de pub in de avond hadden we wel verdiend.

Vrijdag 14 sep: De rit naar Banff, alles bij elkaar deze dag 387 km maar het loopt voorspoedig aan het einde van de middag komen we in Banff aan, even het stadje in, blijkt een echt toeristische plaats te zijn met veel restaurants en shops. We installeren ons op Tunnel Mountain Trailer Campground en van daar uit loopt een lijnbus naar Bannf zodat we ’s-avonds op ons gemak naar de stad kunnen, voor deze keer uit eten bij de Italiaan. De camping ligt dicht bij de spoorlijn en enkele malen in de nacht worden we gewekt door de hoornsignalen van de trein die passeert maar voor de rest een prima plek.

Zaterdag 15 sep: Vandaag dagje Bannf, met de Gondola 698m omhoog naar de top van de Sulphur Mountain(2281m) en van daar uit lopen naar Samsons Peak. We hebben hier een fraai uitzicht over de omliggende pieken van de Rockies. Daarna een boottocht op lake Minnewakka om de bergen vanaf het water te bewonderen. En wederom een zonnige dag wat het uitzicht uiteraard ten goede komt. We verlaten Bannf via de Bow Valley Parkway richting Lake Louise en overnachten op de Johnston Canyon Campground ( wel weer die treinen, maar we slapen verder prima).

Zondag 16 sep: Wederom prachtig zonnig weer en dat wordt ons de komende dagen ook beloofd, we zullen het wel verdiend hebben. Vandaag de dag van de watervallen: eerst de trail naar de Johnston Creek lower en upper falls en vervolgens door naar Yoho Park. Daar bezoeken we de Natural Bridge, een door het water van de Kicking Horse River uitgesleten brug in de rotsen, en de Takakkaw Fall en bijzonder mooie waterval van 254m hoog, je kunt daar heel dicht bij komen en je voelt de druppels van de waterval op je gezicht. We overnachten op de Lake Louise Trailer.

Maandag 17 sep: Eerst naar Lake Moraine en Lake Louise, volgens de reisgids een must voor iedere Canada-ganger maar het zijn ook hele mooie meren met de gletsjers er omheen die zich weerspiegelen in het blauwe water. We doen nog even de Gondola het uitzicht op Lake Louise en omgeving en vertrekken daarna richting Jasper via de Icefields Parkway. Deze route staat bekend om zijn mooie viewpoints en dat klopt ook wel. Wij maken stops bij Crowfort Glacier en Bow Summit & Peyton Lake en genieten ook daar van hele mooie uitzichten op gletsjers en meren. Het eindpunt van vandaag is Rampert Creek Campground, midden in de natuur met alleen een pittoilet (oftewel een gat in de grond) maar daar zijn we op voorbereid (maar wel weer die treinen).

Dinsdag 18 sep: Vandaag de Columbia Ice Fields. Een rit van ruim een uur naar en op de Athabasca Glacier, echt een hele bijzondere en prachtige ervaring. Met een soort uit de kluiten gewassen bus de gletcher op. Op de weg naar Jasper even een paar stops bij (hoe kan het ook anders) watervallen: de Sunwapta en de Athabasca falls. Het blijft mooi. In Jasper verblijven we op de Whistlers Campground en daar treffen we onze eerste wolf op ons pad. Bij een wandeling over het park belanden we in een kudde elks (rendieren), een tiental koeien en een stier, de stier van het gezelschap heeft er zin in want we krijgen gratis een paring aangeboden, puur natuur, we begrijpen nu waarom de bronsttochten op de Veluwe zo populair zijn.

Woensdag 19 sep: vanuit de camping naar Lake Maligne gereden. Een meer omgeven door gletjers, echt de moeite waard, we maken daar een rondvaart van 1,5 uur met een korte stop op Spirit Island. Je vaart dan een heel eind richting de gletsjers en dat is een bijzonder fraai gezicht, met de zon op de sneeuw en de bergen weerspiegeld in het water. We boffen want zowel op de heen- als op de terugweg komen we beren tegen, 2x een zwarte beer en een grizzly. Op de koop toe lopen ons nog een paar dikhoornschapen tegemoet. We sluiten de dag af met een wandeling door Maligne Canyon, een diep uitgesleten kloof met wild stromende water van de Maligne River en verschillende watervallen er in. We overnachten weer op Whistlers en morgen gaan we Alberta weer verlaten, op weg naar Wells Gray Park in British Columbia.

Dat was het weer voor deze keer, groeten aan iedereen en tot de volgende week.

• 21 September 2012 - 07:14

Karin:

Conclusie na week 2 in de camper:
    1) Jullie zijn getuigen geweest van een moord (Dat hert is wel even doorgelopen, maar dat is de adrenaline, grote kans dat die een paar 100 meter verderop dood neervalt, heb ik mij ooit laten vertellen door een boswachter...maar ja was natuurlijk wel een Hollands Hert)

2) We hebben geluk dat jullie nog in het land der levenden verkeren (Baby beertje op je pad en mama in de buurt ? Wolven voor je neus...... even wat ander wild dan die zwijnen in Nederland... Nog tips gekregen wat je moet doen als je ze tijdens de wandeling tegenkomt ?)

3)Jullie vinden dat je de zon verdiend hebt en die is je gegund door al die vrienden van jullie...

4) Weer een hoop water gezien (Hebben we hier in Nederland ook.....kwam afgelopen dagen met bakken uit de hemel, net watervallen :-) )

5)Jullie gaan voorlopig niet met de trein.

• 21 September 2012 - 19:00

Liz:

Wow!! Wat een mooie reis so far!! Foto's laten verplettenderende indruk achter. Nog een bestemming op mijn al zo lange lijst. Enjoy the ride guys!!

X

• 21 September 2012 - 20:56

Simon:

Gaaf hoor. Ziet er prachtig uit en volgens mij vermaken jullie je wel. Veel plezier en geniet ervan zou ik zeggen!

• 30 September 2012 - 11:26

Bernard Hendriksen:

Hoi Mannen,

Fijn dat jullie het fijn hebben,mooi om te lezen.

Alleen laatste verslag krijg ik niet geopend.

Wij goede vakantie gehad in Schotland.

Met ijn moeder gaat het slecht,ik ben er erg druk mee.

Hoop jullie te spreken als jullie in oktober even in Nederland zijn.

groet en liefs,ook van Tjerk.

Bernard

Tags: Canada